Cesta po Maltě na vlastní pěst se zpáteční letenkou za 950 Kč. Poradím Vám, jak na to!

27. 03. 2017 7:00:00
Pro někoho může být 5 denní letecký poznávací zájezd drahý. Poradím Vám, jak snížit náklady a udělat si individuální poznávací cestu za 1/3 částky proti běžné cestovní kanceláři.

Je začátek února 2017, já, moje manželka, můj kamarád a jeho manželka míříme autem ze Štěnovic u Plzně na letiště do Norimberku. Podařilo se nám přes leteckou nízkonákladovou společnost Ryanair pořídit letenky Norimberk-Malta-Norimberk, každou jen za 950 Kč včetně všech poplatků. Cesta autem nám trvá 2 hodiny, parkujeme na našem oblíbeném místě v Norimberku, jednu zastávku metrem od letiště. Mnoho cestovatelů využívá toto bezplatné parkoviště na křižovatce mezi ulicí Otto Lilienthal Strasse a Rathsberg Strasse. Stanice metra vedle parkoviště má název Ziegelstein, avšak na letiště se dá dojít i pěšky a to pomalou chůzí za 15 minut. My se vezeme jednu stanici metrem za 0,70 Euro.

Náš let trvá 2 hodiny a 15 minut. Baví mě cestování, plánování tras a učení se zajímavostí, kam jedeme. Z tohoto důvodu jsem každému vypracoval krátkého průvodce s přesným rozplánováním po jednotlivých dnech a zajímavých místech ostrova. Po příletu nás čeká v místní autopůjčovně, která má kancelář na letišti, přes internet objednané a zaplacené auto. Kdo by si chtěl udělat podobný výlet, doporučuji místní autopůjčovnu First Car Rental, kde se dá malý Paeugeot 108 objednat již od 250 Kč/den. Autíčko je to malé, všichni čtyři se smějeme a děláme si z něj legraci. Vypadá jako hračka. Tak tak jsme natlačili (doslova) naše malé batohy do kufru a vydali se na cestu. Naši legraci a úsměv ve tváři mírnil fakt, že Malta je bývalou Britskou kolonií a jezdí se tedy vlevo podobně jako ve Velké Británii. Já a Honza si sedáme dopředu. Zatímco já řídil, Honza se staral o navigování, mapy a dohlížel, abych nevjel do protisměru. Obě naše manželky seděly vzadu a tiše se modlily, protože jízda po kruhovém objezdu v obráceném směru vypadala tak trochu.... no jako divočina! Naštěstí místní obyvatelé se zmatenými turisty počítají a tak mají kolem letiště ohleduplné a tolerantní řidiče. Zatímco ve Štěnovicích u Plzně bylo -3 °C, tady na Maltě, která je 95 km za Sicílií a 290 km před Tuniskem, je příjemných 17 °C a krásně jasno. Všichni se kocháme, sundáváme ze sebe teplé mikiny a užíváme si předčasného jara.

Naše první cesta vede ke skalnímu útvaru Blue Grotto, což je jakési skalní okno podél mořského útesu. Asi po 15 minutách jízdy od letiště jsme tady – přímo u mořského útesu, směrem na Tunisko. Fascinuje nás pohled na vysoké skály a lámající se útesy. Já i Honza pořizujeme první fotografie. Po chvíli zjišťujeme, že místní rybáři našli mnohem lepší způsob obživy než rybolov. Na svých malých rybářských člunech se plaví s turisty, kteří mají možnost pořídit si krásné fotky útesů a jeskyní přímo z hladiny moře. I my využíváme této možnosti a platíme rybářovi každý 8 Euro, tedy v přepočtu cca 220 Kč. Plavba malou rybářskou loďkou pro cca 10 lidí je zajímavá – naše ženy mají strach, zatímco já a Honza si plavbu vysloveně užíváme. Je znát, že rybář toto nedělá poprvé a plavba přímo podél útesů mu vzhledem k jeho věku a zkušenostem rybáře nedělá problém. Přibližně po půl hodině doplouváme zpátky na místo, kde jsme se nalodili. Kdo se chystá navštívit Maltu, neměl by skalní okno Blue Grotto opominout!

Po krátkém obědě míříme do našeho hotelu, který jsme měli přes mezinárodní server Booking předem rezervovaný a zaplacený. Jelikož je únor a není turistická sezóna, podařilo se nám sehnat velký rodinný hotelový apartmán s dvěma ložnicemi, obývacím pokojem spojeným s kuchyní, koupelnou a malou terasou za 2.500 Kč na 5 dní. Později jsme zjistili, že ten samý apartmán hotel nabízí v hlavní turistické sezóně v přepočtu za 17.500 Kč. Večer nás čekala prohlídka města, nákupy a místní specialita – maltézská pizza.

Další den hned brzy ráno vyjíždíme do přírody. Ostrov Malta není velký – jeho velikost je 90 km na délku a 30 km na šířku. Autem se tak dá všude a pohodlně dojet do hodiny. Komu by byl ostrov malý (tak jako nám), nabízí se ještě další dva ostrovy a to ostrov Gozo a ostrov Comino. Společně tyto tři ostrovy tvoří malé souostroví Malta. Právě hlavní ostrov Malta je ten hlavní. Bydlí zde 300.000 lidí, jeho hlavní město je Valletta a všechen turistický ruch míří zde. Druhý ostrov Gozo dosahuje sotva 1/3 velikosti hlavního ostrova Malta. Je tedy malý, klidný, tichý a příliš hotelů zde nečekejte. Poslední zmiňovaný ostrov Comino je neobydlený a velikostně cca 5x5 km. Na tomto ostrově sídlí ptáci, je zde neupravená původní příroda a jako jediný z ostrovů působí spíše jako přírodní rezervace.

Mezi ostrovy Malta a Gozo jezdí pravidelně každých 30 minut trajekt. Plavba trvá cca 30-45 minut a cena se platí pouze při zpáteční jízdě 15 Euro za auto a 5 Euro za osobu. Naše cesty po ostrově jsou jednoduché – máme vždy jeden maximálně dva cíle. Než k nim dojedeme, procestujeme spoustu dalších zajímavých míst, na kterých se mnohdy zastavíme, fotíme, prozkoumáváme – taková pohoda, žádný spěch. Večer chodíme ochutnávat místní jídlo a nakupovat do supermarketu místní potraviny. Zaujaly nás nakládané chobotničky ve slaném nálevu, místní ovčí sýry a dobré maltské víno. Po večerech nahráváme fotky na Facebookový profil, komunikujeme s rodinami, vykládáme si mezi sebou historky z cest a bavíme se. Ráno, vždy nejpozději v 09:00 hod, opouštíme hotel a míříme do přírody.

Další den je ve znamení ostrova Gozo. S naším mini autíčkem (díky Bohu má alespoň 4 dveře) míříme k přístavu a nakládáme svůj „hračkoidní“ vůz na trajekt. Všichni čtyři si užíváme plavbu po moři, pořizujeme fotky, prozkoumáváme loď. Mě se podařilo vniknout na kapitánský můstek. Fotil jsem a fotil jsem, dokud mě z kapitánského můstku nevyhodili. Na oplátku se mi podařilo ulovit plno zajímavých fotek kapitána při práci, monitorů se satelitními a radarovými snímky, mapových podkladů a fotky námořníků při práci.

Naše plavba po chvíli končí na ostrově Gozo. Máme celkem 2 hlavní cíle – navštívit pevnost Citadela Victoria a shlédnout největší a nejslavnější přírodní památku – a to skalní okno Azure Window. Jak tomu bývá vždy, cestou zastavujeme, fotíme, navštěvujeme nejrůznější kostely. Malta má celkem 365 kostelů a 1 mešitu. Obyvatelstvo je složeno z 98% křesťany, většinou katolického a protestantského vyznání. Kostely jsou nádherné, čisté a udržované. Kromě přírodních krás nás také zajímá architektura, která má mnoho zajímavých prvků. Malta díky (spíše bohužel) své poloze byla často dobývána a pod správou Římanů, Řeků, Turků, Arabů a nakonec i Britů. Na stavbách je to znát a tak všechny památky a stavby působí rozmanitě a originálně. Odpoledne přijíždíme k útesu, ve kterém je skalní okno Azure Window. Z internetu se dozvídáme, že se tady natáčelo mnoho světoznámých filmů (např. Souboj Titánů 1981, Odyssea 1997, Hrabě Monte Cristo 2002, aj.). Fotíme se, pořizujeme úchvatné záběry, dáváme se do řeči s místními domorodci. Bohužel 3 týdny po našem návratu proběhla všemi medii zpráva, že se skalní okno Azure Windows téměř po 500 letech zřítilo. Naše fotky a záběry se tak staly minulostí a my byli vděční Bohu, že nám dal možnost se takto dobrodružně a cestovatelsky s tímto monumentem rozloučit. Azure Window byla hlavní památka Malty – toto skalní okno je na všech pohlednicích, cestopisných průvodcích a je hlavní dominantou Maty. Je to stejné jako by Paříž přišla o Eiffelovu věž.

Cestou zpět k přístavu jsme projeli okolo nádherné rybárny – bez turistů, bez zbytečné dekorace, za to plnou ryb, akvárií a přívětivých domorodců. Honza si koupil filet z místní ryby, měla tak zvláštní název, který jsme si bohužel nezapamatovali. Já si koupil filet z čerstvého lososa. Trajektem jsme dopluli zpět na hlavní ostrov Malta a vydali se do obchodu pro další jídlo. Nakoupili jsme rajčata, mozzarellu, směs několika salátů, olivový olej a večer jsme na pánvi připravili obě ryby. K tomu se podávaly nakládané chobotničky a maltské víno. Naše poznávání spočívá také v gastronomii! Další den míříme do Mořského akvária – jedná se o krásnou, novou stavbu, obsahující nejrůznější expozice a hlavně akvária s rybami. Nejhezčí byl skleněný tunel pod obrovským akváriem, kde se vám přibližně 50 cm nad hlavou prohánějí malí žraloci, hejna barevných ryb či krásně plachtí rejnoci. Vstupenka do Sea Akvarium nás vyšla na 10 euro na osobu. Tuto atrakci doporučuji především rodinám s dětmi. Doporučený čas pobytu je 2-3 hodiny.

Další den míříme na letiště, dopíjíme poslední zbytky maltského vína a vracíme náš „hračkoidní“ vůz Peugeot 108 do autopůjčovny. Po dvou hodinách dosedáme na letiště v Norimberku, po dalších 2 hodinách jsme zpátky ve Štěnovicích. Plní zážitků, příběhů, fotek a celí omrzlí, protože teplota je opět blízko nuly. Tak rádi bychom se vrátili zpět!

Autor: Radim Teodor Bílek | pondělí 27.3.2017 7:00 | karma článku: 25.06 | přečteno: 2425x

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.91 | Přečteno: 481 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.12 | Přečteno: 584 | Diskuse

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.35 | Přečteno: 233 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.05 | Přečteno: 478 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse

Plzeňský sociální pracovník, který ve svém volném čase utíká od lidí za přírodou, cestováním a dobrodružstvím.

Ve svých 36 letech procestoval 51 zemí světa - a stále plánuje další!

Jaký byl Váš nejlepší zážitek? "Bylo jich hodně, mezi nejsilnější patří vypouštění třídenních mláďat karety obrovské do Indického oceánu, pohled z nejvyšší budovy světa a divoký karneval v Riu. Určitě ještě o tom napíši!"

Životní motto: "Život je boj, tak nestůj a bojuj"

"Nas nie do goniat!"

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...