Dva tisíce kilometrů napříč Marokem – Setkání s opicemi

Mnoho dobrodruhů projelo expedičně Maroko. Máme dvě malé děti a nechtěli jsme zůstat pasivně doma u internetu a televize. Vyjeli jsme tedy na rodinný výlet do Maroka a sjeli s dětmi všechny památky stejně jako expedice před námi!

Naše cesta autem v délce 2.000 km skrz Maroko se blíží do finále. Máme za sebou přibližně 1.500 km a posledních 500 km před sebou. Míříme z jižní části země, kde díky Sahaře převládá velmi suché podnebí s vysokými teplotami, do severní části Maroka, kde je zeleň, stromy a příjemné teploty. Cestou projíždíme přes pohoří Vysoký Atlas. Míříme vysokými a úzkými soutěskami různě klikatící se napříč horami a dostávají se nám úžasné panoramatické pohledy. Kousek u cesty vidíme domek, který má u silnice vystavené zkameněliny trilobitů, polodrahokamy, zkamenělé ulity a další zajímavé zkameněliny, které vydaly hory. Náš zrak se upírá na dutý rozpůlený kámen, ve kterém jsou uvnitř bílé krystaly. Lámavou angličtinou se dozvídám (místní hovoří arabsky a francouzsky), že jde o vzácné minerály zvané geody, které se ve Vysokém Atlasu nachází. Tyto geody jsme viděli v turistických obchodech za velmi vysoké ceny. Tady u cesty má domorodá rodina vystavené vzácné minerály za třetinové i mnohem nižší ceny. Nakupujeme tedy tyto minerály, kocháme se nad výtvory, které postupem let vytvořila příroda.  Jedná se o krásné suvenýry, které jsou místní, mají svůj příběh a zároveň chápeme, že pro zdejší velmi chudé domorodce je toto jediný zdroj obživy.

Trasa 8 denní cesty napříč Marokem

Míříme autem dál – za pohořím Vysoký Atlas se láme podnebí, přibývá zeleň, stromy, život. Po téměř třech hodinách jízdy se dostáváme do smíšených lesů, ve kterých žijí malé opice rodu makak. Vidíme z auta, jak opice skáčou z větve na větev, dětem se tyto pohledy moc libí. Zastavujeme u jednoho odpočívadla, kde je vybudovaný jakýsi park s lavičkami. Po chvíli se zvědavé opice přibližují blíž a blíž – pravděpodobně vidí dětské svačinky a tuší, že z toho pro ně něco bude. Zvědavé opice se dostávají do přímého kontaktu s námi. Žena opět trne hrůzou (vidí nejrůznější černé scénáře), zatímco já a děti jsme z kontaktu nadšení. Vytahuji foťák a děláme s dětmi a opicemi společné fotky. Děti mají radost, manželka má hrůzu, ale po chvíli i ona poznává, že setkání probíhá v pořádku a makakové si chtějí jen hrát. Máme hezké fotky, dětem vyprávím o opicích – je to jejich první přímý kontakt, kdy děti a opice nedělí žádné pletivo, žádné sklo jako v zoologických zahradách a já mám ze setkání a povídání dětem příjemný pocit. Pokud toužíte po setkání s opicemi, doporučuji navštívit severní část Maroka a přes mořský průliv přilehlý Gibraltar.

Opice rodu makak - jsou milé a chtějí si hrát

Zůstáváme stále na Africké straně a míříme do posledního marockého města zvané Féz. Jedná se o jedno z nejstarších měst Maroka s 1 mil. obyvatel. Večer míříme na procházku mezi arabské trhy, do místních mešit a nasát atmosféru arabského světa. Blízko tržnice objevujeme malý stánek, kde starší pán připravuje jídlo. Má přibližně 10 druhů jídla a místní si u něj nakupují. Po pravdě nepoznáváme ani jeden pokrm, snažím se postaršímu pánovi říct, že mu dáme peníze a prosíme, aby nám z každého jídla dal malou část na ochutnání a že si u něj sedneme ke stolu. Pán nám nerozumí, naštěstí mladý Arab z přilehlého krámku slyší angličtinu a jde staršímu pánovi poradit co chceme. Domorodec dostal nemalý peníz, za to nám na stůl připravil od každého jídla malý talíř a my jako čtyřčlenná rodina usedáme ke stolu plnému nejrůznějšího jídla. Kocháme se, dostáváme arabské placky, jehněčí maso, zeleninu, arabskou polévku, arabské sladkosti, nějaké omáčky, které neznáme, grilované závitky s mletým masem atd. Stůl máme opravdu plný a od každého kousek. Líbí se nám to. Po gurmánské stránce má Maroko hodně co nabídnout – jedná se o směs arabské, francouzské a africké kuchyně. To vše završuje konečné posezení u zeleného a silného čaje (obdoba naší evropské kávy). Večer jdeme ještě nakoupit a utratit poslední peníze na místní tržiště. Manželka si nakupuje koření do kuchyně, já koukám po arabských vodních dýmkách. Ubytování máme v centru města Féz, ráno přibližně v 04:00 hodiny vstáváme a míříme na mezinárodní letiště, na které jsme na začátku naší cesty z blízké Evropy přiletěli. Na letišti odevzdáváme půjčené auto a čeká nás 4 hodinová cesta zpět.

Opice rodu Makak - jsou milé, přátelské a chtějí si hrát

Máme-li zhodnotit 8 denní cestu po arabském světě a trasu autem 2.021 km přes celé Maroko, musíme říci, že jsme neměli žádný problém. Je rozdíl, pokud do Maroka přiletíte jako turisté s drahým foťákem na krku a značkovým telefonem v ruce a „vyplácnete“ se na pláži u hotelu. Pak vás místní skutečně vnímají jako chodící peněženku. A je rozdíl, když tam přijedete jako rodina s malými dětmi, jíte s místními domorodci v jejich zastrčených uličkách, hovoříte s nimi a respektujete jejich kulturu. Maročané nám několikrát pomohli s cestou - v neturistických oblastech pomáhají zcela nezištně. Rádi poradí, které památky máme navštívit, a které za to nestojí, jsou ochotní. Z naší cesty mám příjemný pocit a zdravotní problémy jsme navzdory všemu co jsme ochutnali neměli žádné. Před cestou doporučuji očkování proti žloutenkám, protože místní hygienické podmínky jsou na nižší úrovni než v Evropě. Žádné jiné specifické očkování není třeba. Cesta byla bezpečná a děti se naučily něco málo o opicích, velbloudech (povídání v předchozím díle), oceánu, Sahaře a dalších zajímavostech. Myslím, že je dobré předávat dětem zkušenosti, učit je hrou, učit je se nebát a poznávat nové kultury. Maroko byla pro nás země, do které stojí za to vyjet, protože je blízko a nabízí pro nás blízkou a dostupnou exotiku.

Radim Teodor Bílek

Autor: Radim Teodor Bílek | úterý 3.4.2018 9:16 | karma článku: 12,63 | přečteno: 633x

Cestou necestou, až do Ázerbájdžánu - 5. díl Jak jsme pluli po Kaspickém moři

Před 5 lety jsme se vydali na Kavkaz procestovat Gruzii s Arménii. Litovali jsme, že do sousedního Ázerbájdžánu se vzhledem k vízové povinnosti a pouze 8 dní plánované dovolené už nedostaneme. Trvalo to 5 let a náš cíl se splnil!

5.4.2019 v 7:30 | Karma: 10,52 | Přečteno: 321x | Diskuse| Cestování

Radim Teodor Bílek

Cestou necestou, až do Ázerbájdžánu - 4. díl Muslim s břitvou držel křesťana po krkem!

29.3.2019 v 8:34 | Karma: 13,88 | Přečteno: 629x | Diskuse| Cestování

Radim Teodor Bílek

Cestou necestou, až do Ázerbájdžánu - 3. díl Jedeme autostopem!

22.3.2019 v 9:19 | Karma: 12,49 | Přečteno: 490x | Diskuse| Cestování

Cestou necestou, až do Ázerbájdžánu - 2. díl Ropné pole a ohnivé hory

18.3.2019 v 7:30 | Karma: 11,06 | Přečteno: 431x | Diskuse| Cestování

Radim Teodor Bílek

Cestou necestou, až do Ázerbájdžánu - 1. díl Už není cesty zpět!

13.3.2019 v 7:30 | Karma: 14,14 | Přečteno: 414x | Diskuse| Cestování

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  11:11

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024

Místopředseda slovenského parlamentu a šéf vládní Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Plzeňský sociální pracovník, který ve svém volném čase utíká od lidí za přírodou, cestováním a dobrodružstvím.

Ve svých 36 letech procestoval 51 zemí světa - a stále plánuje další!

Jaký byl Váš nejlepší zážitek? "Bylo jich hodně, mezi nejsilnější patří vypouštění třídenních mláďat karety obrovské do Indického oceánu, pohled z nejvyšší budovy světa a divoký karneval v Riu. Určitě ještě o tom napíši!"

Životní motto: "Život je boj, tak nestůj a bojuj"