Jak jsme pluli Baltským mořem až do Finska

Plavba dvou plzeňských dobrodruhů ze Švédska do Finska a zpět. Příběh o tom, kdy i samotná cesta může být cíl!

Náš cíl a plán je jednoduchý – dostat se s kamarádem Honzou z hlavního města Švédska přes moře do hlavního města Finska. Chceme absolvovat 16 hodinovou plavbu na trase Stockholm-Helsinky, prohlédnout si Helsinky a pak se vydat tou stejnou námořní trasou skrz Baltské moře zase zpět. S kamarádem Honzou z Plzně cestuji moc rád, už jsme spolu navštívili země, jako jsou Švédsko,   Arménie,   Rumunsko,   Dánsko,   Gruzie    a  za měsíc, tedy v únoru 2019 náš čeká cesta do Ázerbájdžánu. Je fajn cestovat s někým, s kým si dobře rozumíte.

Úžina u Stockholmu, kterou se proplouvá do Baltského moře

Ze Stockholmu vyplouváme odpoledne v 15:00 hodin. Na lodi zjišťujeme, že zdejší obchod v mezinárodních vodách funguje bez DPH a tak si kupujeme společně karton 24 plechovek finského piva Karhu (v překladu Medvěd) a několik doutníků. Sedáme si na horní palubu lodě a za pohledu na širé moře pokuřujeme doutníky a pijeme finské pivo. Nádnera… Večer, když nám je zima, zalézáme do baru a za doprovodu živé hudby pokračujeme v boji s Medvědem, tedy s pivem Karhu. Dali jsme si za cíl, že všech 24 plechovek do konce 16 hodinové plavby přes Baltské moře zdoláme a hlásím, že úkol jsme řádně splnili! Brzo ráno, tedy v 07:00 hodin připlouváme do přístavu v Helsinkách.

Cestou přes Baltské moře

Navštěvujeme pravoslavný kostel, pořizujeme první fotografie, jíme sušené maso, které si já i Honza pravidelně na své cesty doma sušíme a užíváme si ranní klid města. Po asi půl hodině cesty pěšky dorážíme do centra Helsinek, které je blízko moře. Společně s Honzou fotíme velké plachetnice, ale také i vojenské fregaty a další zajímavé kousky. Honza jako vášnivý opravář železničních vlaků chce vidět Helsinské vlakové nádraží a místní vlaky. Jdeme tedy k hlavnímu vlakovému nádraží, vstupujeme do hlavní budovy, kde nás překvapuje čistota společných prostor. Ne nadarmo se o skandinávských zemích mluví jako o čistých zemích a je to skutečně tak! Od těchto končin se máme skutečně ještě hodně co učit, je to dobrá zkušenost! Další zastávkou je hlavní Helsinské náměstí, kde si s Honzou dáváme svačinu – tedy místní pivo a sušené hovězí maso. Odpoledne se jdeme ještě znovu podívat na plachetnice a vojenské fregaty a v podvečer, tedy v 18:00 hodin, míříme k velkému přístavu, kde kotví velké námořní a zaoceánské lodě.

Plachetnice u břehu Helsinek

Čeká nás 16 hodin přes Baltské moře zpět do hlavního města Švédska. Večer a zejména v noci se kocháme sluncem. Ačkoliv je podzim - září, slunce absolutně vůbec nezapadá. V čase 00:00 hod až 01:00 hod, kdy má být největší „tma“, je jen slabě šero a na obloze červánky. Tento jev je pro skandinávské země běžný, pro nás je to zvláštní jev a velmi hezká podívaná. Další ze zajímavostí je mapa naší námořní trasy s uvedenými údaji o podmořské hloubce. Je zajímavé, že po celou dobu plavby bylo mořské dno pouze v rozmezí 130 - 300 metrů hloubky. Další den ráno připlouváme ke břehům Švédska. Stockholmský přístav není u moře, ale vede k němu mnoho kilometrů dlouhý a úzký kanál napříč nádhernou švédskou krajinou. Teprve po 2 hodinách plavby se dostáváme k velké vodní ploše tvořící námořní přístav Stockholmu. Je dopoledne, skoro poledne.

Náš 3 denní námořní výlet je u konce a nás čekají 4 dny ve Švédsku. Budeme se účastnit oslav svatby švédského prince Carla Philipa, ale o tom už bude další povídání…

Radim Teodor Bílek

Autor: Radim Teodor Bílek | čtvrtek 3.1.2019 8:30 | karma článku: 14,83 | přečteno: 514x

Cestou necestou, až do Ázerbájdžánu - 5. díl Jak jsme pluli po Kaspickém moři

Před 5 lety jsme se vydali na Kavkaz procestovat Gruzii s Arménii. Litovali jsme, že do sousedního Ázerbájdžánu se vzhledem k vízové povinnosti a pouze 8 dní plánované dovolené už nedostaneme. Trvalo to 5 let a náš cíl se splnil!

5.4.2019 v 7:30 | Karma: 10,52 | Přečteno: 321x | Diskuse| Cestování

Radim Teodor Bílek

Cestou necestou, až do Ázerbájdžánu - 4. díl Muslim s břitvou držel křesťana po krkem!

29.3.2019 v 8:34 | Karma: 13,88 | Přečteno: 629x | Diskuse| Cestování

Radim Teodor Bílek

Cestou necestou, až do Ázerbájdžánu - 3. díl Jedeme autostopem!

22.3.2019 v 9:19 | Karma: 12,49 | Přečteno: 490x | Diskuse| Cestování

Cestou necestou, až do Ázerbájdžánu - 2. díl Ropné pole a ohnivé hory

18.3.2019 v 7:30 | Karma: 11,06 | Přečteno: 431x | Diskuse| Cestování

Radim Teodor Bílek

Cestou necestou, až do Ázerbájdžánu - 1. díl Už není cesty zpět!

13.3.2019 v 7:30 | Karma: 14,14 | Přečteno: 414x | Diskuse| Cestování

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Plzeňský sociální pracovník, který ve svém volném čase utíká od lidí za přírodou, cestováním a dobrodružstvím.

Ve svých 36 letech procestoval 51 zemí světa - a stále plánuje další!

Jaký byl Váš nejlepší zážitek? "Bylo jich hodně, mezi nejsilnější patří vypouštění třídenních mláďat karety obrovské do Indického oceánu, pohled z nejvyšší budovy světa a divoký karneval v Riu. Určitě ještě o tom napíši!"

Životní motto: "Život je boj, tak nestůj a bojuj"