Chtěli jsme vyrazit až na samý konec pevninské Evropy - a podařilo se nám to!

Druhé největší město Portugalska - Porto stojí za návštěvu. Pokud jej chcete vidět a navštívit samotný konec pevninské Evropy, stačí mít 4 dny volna a chuť vyrazit do neznáma!

Vyjíždím autem ze Štěnovic u Plzně a jedu pro mé dva přátele Karla a Markétu do Horšovského Týna. Společně pokračujeme po dálnici na letiště do německého Norimberku. Cesta ze Štěnovic přes Horšovský Týn do Norimberku je dlouhá 220 km a jízda autem po dálnici nepřesahuje 1,5 hodiny. Toto letiště využívám osobně velmi rád a často jej doporučuji i ostatním západočeským cestovatelům. Parkujeme v Norimberku na ulici Ziegelsteinstrasse, odkud je to pouze 1 zastávku metrem přímo na letiště. Zastávka metra se jmenuje Ziegelstein a parkování na ulici v blízkosti zastávky je bezplatné. Parkoval jsem tady už mnohokrát a nikdy jsem neměl problém. Vždy tady vidíme zaparkovaná i jiná česká auta, většinou s plzeňskou registrační značkou.

Porto - druhé největší město Portugalska a rodiště slavného Portského vína.

Let z Norimberku do Porta trvá 3 hodiny. Výhodou obou letišť je pohodlné napojení na síť MHD. Cestující se tak během pár desítek minut dostanou pohodlně metrem z letiště přímo až do centra města. My jsme využili rezervaci ubytování skrz a rezervovali si za cenu kolem 500 Kč/osoba/noc ubytování v hostelu „Travel & Live Porto Hostel“. Toto ubytování je přímo v historickém centru města na největší pěší promenádě.

Portugalské město Porto jsme si vybrali, protože se jedná o druhé největší město Portugalska, které má pouze 238 tisíc obyvatel. Porto je klidné, má dlouhou historii, krásné centrum města, leží na břehu Atlantického oceánu a vyrábí se zde slavné Portské víno. My jsme strávili ve městě 4 dny od soboty 1.12. do úterý 4.12.2018, což je ideální doba na poznání celého města. Teplota byla téměř o 10 °C vyšší než tou dobou u nás v České republice, a tak jsme vyměnili zimní bundy za jarní bundy a hojně jsme využívali místních kaváren.

Největší dominanta města Ponte Dom Luis I, postavený v letech 1881-1886 Eiffelovym kolegou Théophilem Seyrigem

Naše první kroky vedly po největší městské promenádě Rua de Santa Catarina, na které jsme také bydleli. Tuto promenádu bych přirovnal k pražskému Václavskému náměstí, kde se mísí lidé mnoha národů, nejrůznější kavárny, obchody a butiky za přítomnosti vůně pečených kaštanů. Portugalci milují své 20% Portské víno a v kombinaci s horkými pečenými kaštany se jedná o nezapomenutelný gurmánský zážitek s příjemnou adventní atmosférou. Další kroky nás vedly dál do centra k mostu Ludvíka I (portugalsky Ponte Dom Luis I), který se tyčí ve výšce 43 m nad řekou Douro, která na konci města ústí do Atlantického oceánu. Tento dvoupatrový most je největší dominantou a památkou města. Most se stavěl se v období let 1881-1886 a jeho stavbu řídil Eiffelův kolega Théophile Seyrig. V dolní části mostu vede silnice pro automobily, horní část mostu pak využívá linka D portského „metra“, mostem vede také chodník pro pěší. Zdejší metro je kombinací podzemní a nadzemní dráhy. Nemůžeme s jistotou říci, zda se jedná o plnohodnotné metro, ani o plnohodnotnou tramvaj. Město se tyčí ve dvou údolích, mezi kterými protéká řeka Douro. Dráha tak jednou vede pod zemí, jindy skrz portské ulice a tak umístění v podzemní a nadzemní části je tak 50 na 50. Za zmínku také stojí jízda v historické tramvaji, která vás pohodlně sveze z centra města podél řeky Douro, až k samotným břehům Atlantického oceánu. Sladkovodní voda se zde mísí s oceánskou, městské bezvětří se mění v silný vítr vanoucí od oceánu a množství racků nad hlavami je místy až strašidelné. Přibývá taky cyklostezek, sportovních hřišť, promenád a celkově atmosféra se zde hodně mění. Všude klid, žádný spěch, protínáme umělecký trh s výrobky místních řemeslníků a umělců, okukujeme obrazy, šperky, užíváme si pohody. Karel s Markétou si opět kupují pečené kaštany, já vytahuji láhev portského vína a zasněně hledím do oceánu.

Po návštěvě brazilského karnevalu v Riu, vyhlídky z nejvyšší budovy světa ve Spojených arabských emirátech a koupání s mořskými želvami na Srí Lance byl pohled ze samotného konce pevninské Evropy další splněný cestovatelský sen.

Uvědomuji si, jak jsem si vždy přál dostat se až na samotný konec pevninské Evropy. A teď tady sedím u břehu oceánu, popíjím portské víno a spokojeně si užívám pro mě emotivní chvíli ze splněného snu. Začínám přemýšlet o další cestě, která mě čeká 17. února 2019 do Ázerbájdžánu, do jihozápadní Asie, až k samotným břehům Kaspického moře. Uvědomuji si, že cestování je jakousi drogou s nekonečnou chutí poznávat dál a dál nová místa. Chuť překonávat sám sebe a poznávat světy, ve kterých se psala historie. I když je pohled do oceánu ze samotného konce pevninské Evropy splněný sen, zjišťuji, že tím životní cesta dobrodruhů nekončí, ale naopak začíná!

Radim Teodor Bílek

Autor: Radim Teodor Bílek | pátek 8.2.2019 9:07 | karma článku: 15,15 | přečteno: 558x

Cestou necestou, až do Ázerbájdžánu - 5. díl Jak jsme pluli po Kaspickém moři

Před 5 lety jsme se vydali na Kavkaz procestovat Gruzii s Arménii. Litovali jsme, že do sousedního Ázerbájdžánu se vzhledem k vízové povinnosti a pouze 8 dní plánované dovolené už nedostaneme. Trvalo to 5 let a náš cíl se splnil!

5.4.2019 v 7:30 | Karma: 10,52 | Přečteno: 321x | Diskuse| Cestování

Radim Teodor Bílek

Cestou necestou, až do Ázerbájdžánu - 4. díl Muslim s břitvou držel křesťana po krkem!

29.3.2019 v 8:34 | Karma: 13,88 | Přečteno: 629x | Diskuse| Cestování

Radim Teodor Bílek

Cestou necestou, až do Ázerbájdžánu - 3. díl Jedeme autostopem!

22.3.2019 v 9:19 | Karma: 12,49 | Přečteno: 490x | Diskuse| Cestování

Cestou necestou, až do Ázerbájdžánu - 2. díl Ropné pole a ohnivé hory

18.3.2019 v 7:30 | Karma: 11,06 | Přečteno: 431x | Diskuse| Cestování

Radim Teodor Bílek

Cestou necestou, až do Ázerbájdžánu - 1. díl Už není cesty zpět!

13.3.2019 v 7:30 | Karma: 14,14 | Přečteno: 414x | Diskuse| Cestování

Soud potrestá brutální útok na dívku, bodnutá do krku skončila v pytli v lese

24. dubna 2024

Krajský soud v Plzni dnes vynese rozsudek nad devatenáctiletým Ukrajincem Viktorem Veselovským,...

Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda

24. dubna 2024  5:25

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Plzeňský sociální pracovník, který ve svém volném čase utíká od lidí za přírodou, cestováním a dobrodružstvím.

Ve svých 36 letech procestoval 51 zemí světa - a stále plánuje další!

Jaký byl Váš nejlepší zážitek? "Bylo jich hodně, mezi nejsilnější patří vypouštění třídenních mláďat karety obrovské do Indického oceánu, pohled z nejvyšší budovy světa a divoký karneval v Riu. Určitě ještě o tom napíši!"

Životní motto: "Život je boj, tak nestůj a bojuj"